Historia Paralotniarstwa

Paralotniarstwo, podobnie jak lotniarstwo, rozwinęło się częściowo z projektów stworzonych dla programu kosmicznego NASA. Inne projekty i samodzielnie przeprowadzone pionierskie loty testowe w Europie, pomogły stworzyć podstawy paralotniarstwa i przyczyniły się do jego rozwoju.

W 1965 David Barish, amerykański pilot stworzył jeden z pierwszych płatów, który pomógł przyspieszyć ewolucję nowoczesnego paralotniarstwa. Po zakończeniu II wojny światowej Barish opuścił Siły Powietrzne, aby studiować aerodynamikę w California Institute of Technology, a następnie został konsultantem NASA. W 1955 zaprojektował Vortex Ring, lekki, stabilny spadochron o ulepszonych właściwościach szybujących. Następnie, na początku lat 60., w oparciu o swoją poprzednią pracę zaprojektował spadochron, zwany Sailwing, który miał pomóc w powrocie kapsuł kosmicznych NASA na Ziemię.

Barish po raz pierwszy poleciał na swoim Sailwing – jednopowierzchniowym, prostokątnym spadochronie – w 1965 roku z ośrodka narciarskiego w Nowym Jorku. Nazwał to działanie „wznoszeniem na zboczach”, a latem 1966 r. jeździł po kurortach narciarskich aż do Kalifornii, próbując spopularyzować to hobby. Po tym, jak NASA zdecydowała się na inne metody odzyskania kapsuły kosmicznej, Barish w dużej mierze skupił się na innych projektach.

Mniej więcej w tym samym czasie inni również rozwijali projekty spadochronów. W 1964 roku amerykanin Domina Jalbert opatentował Parafoil, wielokomorowy, dwupowierzchniowy spadochron typu ram-air. Projekt wykorzystywał ruch powietrza wlatującego przez komór do napełnienia spadochronu, nadając mu kształt płata, który umożliwiał mu szybowanie.

Paralotniarstwo w końcu wystartowało w 1978 roku. 25 czerwca spadochroniarze Jean-Claude Bétemps i André Bohn postanowili spróbować wznieść się w górę, startując ze stromego zbocza Mont Pertuiset w Mieussy we Francji. Bétemps wystartował pierwszy i obaj poszybowali do doliny poniżej. Ich loty zwróciły uwagę mediów, przyciągając innych do sportu, a Bétemps stał się znany przez wielu jako twórca paralotniarstwa.

Póżniej sport zaczął się szybko rozwijać. Pierwsza szkoła paralotniowa została założona w 1979 roku, a Bétemps zaczął działać jako instruktor. W 1985 roku Laurent de Kalbermatten rozpoczął produkcję i sprzedaż pierwszego skrzydła przeznaczonego specjalnie do paralotniarstwa, a wkrótce po nim powstały inne firmy. Paralotniarstwo zaczęło rozprzestrzeniać się w Stanach Zjednoczonych w połowie lat 80-tych i nadal rosło w latach 90-tych.

Nowi paralotniarze szybko zaczęli rywalizować. Pierwsze paralotniowe Mistrzostwa Świata odbyły się w Austrii w 1989 roku. W tym samym roku Hans Jörg Bachmair ustanowił pierwszy rekord świata w przelocie otwartym wynoszący 69,15 km, który został zarejestrowany przez Światową Federację Sportów Lotniczych (FAI). Został on pobity przez dwóch innych pilotów pod koniec tego roku, a następnie skoczył do prawie 150 km w grudniu 1990 roku. Rekordy lotu na paralotni nadal rosły, pobijając 400 km w 2007 roku. kolejny rekord odległości na wprost – 564,3 km (350 mil) został ustawiony 13 października 2016 roku przez Donizete Baldessar Lemos, Rafaela Monteiro Saladiniego i Samuela Nascimento.

Obecnie nauka paralotniarstwa jest łatwiejsza, bezpieczniejsza i bardziej ekscytująca niż kiedykolwiek. Konstrukcje paralotni są stale ulepszane, dzięki czemu paralotnie są lżejsze, stabilniejsze i łatwiejsze w pilotażu, a także zapewniają im coraz lepsze osiągi. Dla tysięcy uczestników na całym świecie, paralotniarstwo ma coś dla każdego: piesze wędrówki (a nawet biwakowanie) ze skrzydłem, szybowanie wzdłuż wybrzeża, przeloty cross country, aby pobić swoje osobiste lub światowe rekordy, wykonywanie akrobacji i udział w zawodach. Sport szybko się rozwija.

Jeśli kiedykolwiek marzyłeś o lataniu, paralotniarstwo to najbardziej przystępny sposób na szybowanie jak ptak. Nie trzeba bardzo dużo poswięcić, aby wzbić się w powietrze. Nie ma lepszego czasu więc zapisz się na kurs paralotniowy i dołącz do nas w przestworzach!

Informacje na temat kursów, wyjazdów szkoleniowych, oraz egzaminów pod nr. tel:
telefon +48 / 793 444 372

Zakup biletów na loty tandemowe (pasażerskie) pod nr. tel:
telefon +48 / 793 444 372

Rezerwacja terminów, oraz realizacja lotów tandemowych (pasażerskich) pod nr. tel:
telefon +48 / 792 648 066


Szkoła paralotniowa "Albatros" Wojciech Owczarz

Adres do korespondencji:

ul. Cegielniana 41
43-300 Bielsko-Biała
woj. śląskie
 biuro@paralotnie-albatros.pl

telefon +48 / 793 444 372
NIP: 9372654352

Siedziba szkoły: Silveretta
ul. Górska 32,
34-312 Międzybrodzie Żywieckie
woj. śląskie
telefon +48 / 792 648 066

Biuro na szczycie Góry Żar
Organizacja lotów tandemowych, zapisy, informacje, szkolenia
telefon +48 / 792 648 066

Zakup biletów na loty tandemowe (pasażerskie) pod nr. tel:

telefon +48 / 793 444 372

Rezerwacja terminów, oraz realizacja lotów tandemowych (pasażerskich) pod nr. tel:

telefon +48 / 792 648 066

Informacje na temat kursów, wyjazdów szkoleniowych, oraz egzaminów pod nr. tel:

telefon +48 / 793 444 372

Znajdź nas na facebooku

Strony internetowe: www.michaelsoft.pl